Fort Art website

April 2017

Op zaterdag 22 april ging de vierde editie van het Bachfestival van start. Dit keer nemen naast edegem ook de gemeenten Hove en Kontich deel.

Om 14 uur straten drie groepen de muzikale wandeling door Edegem en ontmoeten de wandelaars studenten en docenten van de woordafdeling en van de afdeling oude muziek van de Academie voor Muziek en Woord Wilrijk, filiaal Edegem. In Huis Hellemans, de Sint-Antoniuskerk, de Academie en het gemeentehuis werden de wandelaars vergast op mini-concertjes en korte optredens.

Om 20:15 uur had dan het eerste concert van het festival plaats met de uitvoering van vier motetten van Johan Sebastian Bach, onderbroken door twee partita’s voor viool van de meester. Het Octopus Kamerkoor en violist Dirk Vandaele gaven het beste van zichzelf.

 

OPENING BACHFESTIVAL_AVH_005OPENING BACHFESTIVAL_AVH_040

April 2016

Donderdag 28 april 2016 om 20.15 uur Kerk van O.L.V.-geboorte te Lint

Op 13 september 1841 kreeg Clara Schumann een wel erg bijzonder verjaardagsgeschenk van haar man Robert: de eerste uitgave van hun gezamenlijke cyclus op gedichten van Friedrich Rückert. Clara en Robert ontleenden regelmatig muzikale ideeën van elkaar, maar deze Liebesfrühling zal hun eerste en enige publicatie zijn onder beide namen. Tenor Peter Gijsbertsen, sopraan Liesbeth Devos en pianist Jozef De Beenhouwer schenken u naast deze Liebesfrühling, nog meer intieme duetten en liederen uit de Duitse Romantiek.

Februari 2016

Donderdag 25 februari 2016 om 20.15 uur Sint-Laurentiuskerk Hove

Kinder- en jeugdkoor Waelrant, winnaars van de Cobra’s Classic Battle 2014

Twee Waelrant koren, het kinderkoor plus (10 tot 15 jaar) en het jeugdkoor (15 tot 25 jaar) zongen apart en tesamen een divers programma.

 Januari 2016

Donderdag 28 januari 2016 20.15 uur Kapel van het Cultuurpunt Altena, Kontich

Jong talent uit Slovenië: recital door Blaz Snoy, dwarsfluit en Nejc Kuhar, gitaar.

November 2015

Donderdag 19 november 2015 20.15 uur Sint-Leonarduskerk Aartselaar

Barokensemble RedHerring: A la Chambre du Roy : een avondje aan het hof van de Zonnekoning. Met barokke gestiek!

De rijke schat aan solo-klavecimbelmuziek die de Franse barok produceerde, is slechts een afspiegeling van de uitgebreide instrumentale praktijk aan het hof van de Zonnekoning. Vele stukken uit dit uitgebreide repertoire werden ‘georkestreerd’ voor een uitvoering, de zogenaamde praktijk van ‘mise en concert’. De klavierzettingen zijn als het ware enkel een reductie of in sommige gevallen een vereenvoudiging van het uiteindelijk klinkende resultaat.

Oktober 2015

Donderdag 1 oktober 2015 20.15 uur Sint-Antoniuskerk Edegem

Vadim Tsibulevsky, viool,  en Sergej Edelman, piano: De drie sonates voor viool en piano van Johannes Brahms.

De drie vioolsonates vormen een hoogtepunt in het oeuvre voor kamermuziek van Johannes BRAHMS; ze zijn een mijlpaal in zijn werk en ze worden terecht beschouwd als één van belangrijkste kamermuziekwerken uit de romantische periode. In deze sonates horen we de mature Brahms. In 1878 –1888 toen deze werken ontstonden was Brahms op het hoogtepunt van zijn carrière. Hij was in 1863 naar Wenen verhuisd om er directeur te worden van de Singakademie. Hij had een enorm succes geboekt met zijn ‘Deutsches Requiem” en zijn eerste symfonie. Hij was een gevestigde waarde en werd algemeen erkend als groot Duits musicus en componist.
Donderdag 29 oktober 2015 20.15 uur Heilig-Kruiskerk Mortsel

Pianorecital door Lucas Blondeel: Bossen, Bergen, Mist – Natuur als inspiratiebron.

Muziek van Schumann, Grieg, Liszt, Bartok en Janacek.

Met dit programma maken we een reis doorheen Duitse bossen, mistige Moravische heuvels, nachtelijke klanken uit Hongarije, Noorse fjorden en Zwitserse bergen. Het is tevens een muzikale reis van 1848 tot 1926, van romantiek tot modernisme.

Mei 2015

Zaterdag 30 mei 2015 om 20.15 uur in de kerk van de Heilige Familie te Edegem

C.Ph.E. , de zoon van Bach: Werken van Carl Philipp Emanuel Bach

Orfeo Kamerorkest o.l.v. Rik Ghesquière

Met als solisten: Peter Martens, cello en Vera Van Eyndhoven, dwarsfluit

Zaterdag 9 mei 2015 om 20:15 u.in de Sint-Antoniuskerk te Edegem:

J.S. Bach op achtsnarige gitaar door Raphaella Smits

Een avond met Bach op de eerste rij: twee van zijn schitterende Suites en dé Chaconne, in harmonie met de Elegie van Mertz en de prachtige Tombeau van Weiss. Dit alles op een origineel instrument gebouwd begin negentiende eeuw.

April 2015

Yuki Hori (viool) en Hans Ryckelink (piano): Eena vodnsje met Serge¨Prokofiev in de Sint-Laurentiuskerk te Hove op 23 april

 Mars uit ‘Liefde voor de drie sinaasappelen’

Sonate voor viool en piano nr. 1 in f opus 80

Vijf melodieën voor viool en piano op 35bis

Sonate voor viool; en piano nr. 2 op. 94a

‘Montagues and Capulets’ uit ‘Romeo and Juliet’, transcriptie voor viool en piano

Maart 2015

Zondag 29 maart 2015 om 16 uur (Palmzondag) in de Basiliek O.L.V. van Lourdes te Edegem

J.S. BACH : Highlights uit de Passies (aria’s en koralen)- Bach meezingen! J.B.PERGOLESI :  Stabat Mater

door: Euterpe Baroque Consort

Sopraan: Lore Binon Altus: Steve Dugardin Orgel & artistieke leiding: Bart Rodyns Violen: Martine Beernaert, Maya Silberstein, Yun Kim Altviool: Esther Van der Eijk Cello: Tine Van Parys Contrabas: Lode Leire

Programma :

Koraal : O grosser Lieb (uit Johannespassie)

Sopraan Aria : Die Seele ruht in Jesu Händen (uit BWV 127)

Koraal : Wer hat dich so geschlagen (uit Johannespassie)

Alt Aria : Erbarme dich, mein Gott (uit Matthäuspassie)

Koraal : Ach grosser König   (uit Johannespassie)

Alt Aria : Können Thränen meiner Wangen (uit Matthäuspassie)

Koraal : O Haupt voll Blut und Wunden   (uit Matthäuspassie)

Sopraan Aria : Ich wunschte mir den Tod (uit BWV 57)

Koraal : Ach Herr, lass dein lieb   (uit Johannespassie)

De koralen uit de passies van J.S.Bach kunnen worden meegezongen door het publiek met ondersteuning van een aantal plaatselijke koren onder leiding van Kathleen Hadermann. Mensen, die willen meezingen, kunnen de koralen inoefenen om 15:15 uur.

Presentatie: Kristel Verrelst

Februari 2015

Ellen Delahanty – Geert Van Gele – Regina Albanez – Maaike Boekholt: Siglo de Oro

Muziek uit de Spaanse Gouden Eeuw in de Heilig-Kruiskerk te Mortsel

Ellen Delahanty, sopraan

Regina Albanez, gitaar

Maaike Boekholt, gamba

Geert Van Gele, blokfluit/klavecimbel

Spanje was het meest welvarende land van de wereld in de 17de eeuw. De ontdekkingsreizen brachten schiplading na schiplading rijkdom binnen, vergaard vanuit alle uithoeken van de planeet. Dit tot meerdere eer en glorie van de koningen Filips II, III en IV. Deze koningen van hun kant, deden natuurlijk niets liever dan “hun” rijkdom ten toon spreiden aan bezoekende edellieden. Een hofkapel met de beste muzikanten hoorde daar vanzelfsprekend bij: Juan de Hidalgo, El Maestro Capitán (Mateo Romero), en Juan Arañés componeerden talrijke liederen met pittige of ontroerende teksten; overgoten met opzwepende dansritmiek of met een weemoedige cadence. Instrumentale werken van Bartolomé de Selma y Salaverde en Diego Ortiz vervolledigen het klankpallet.

Hidalgo was de belangrijkste componist aan het Spaanse hof voor theater en seculaire muziek, én verantwoordelijk voor de creatie van een nieuw muzikaal, en door en door Spaans genre: de zarzuela.

Mateo Romero, een in Luik geboren componist emigreerde naar Spanje als koorknaap aan het hof van Madrid. Hij werd “Maestro de Capilla” aan het Spaanse hof van Filips II en Filips III. Romero was een van de meest gerespecteerde componisten van zijn tijd, hetgeen hem de bijnaam “El Maestro Capitán” opleverde.

Juan Aranes was als “Maestro di Capella” zowat de Spaanse muzikale ambassadeur, in dienst van de ambassade in Rome. Daar componeerde hij onder meer een bundel met villancicos met gitaarbegeleiding.

Januari 2015

De 10de editie van het Internationaal Franz Liszt Pianoconcours vond plaats van 26 oktober tot en met 8 november 2014 in het gloednieuwe Tivoli Vredenburg in het stadscentrum van Utrecht. De winnares was de twintigjarige Georgische Mariam Batsashvili. De Amerikaan Peter Klimo werd tweede. De Nederlander Mengjie Han kreeg de publieksprijs. Na selectierondes in Moskou, Peking, New York en Utrecht mochten in totaal 23 talenten deelnemen aan het pianoconcours in Utrecht.

Programma:

  • Liszt – Bénédiction de Dieu dans la solitude (Harmonies poétiques et religieuses), S173/3
  • Liszt – Andante lagrimoso (Harmonies poétiques et religieuses), S173/9
  • Mozart/Liszt – Fantasie über Themen aus die Oper Le Nozze di Figaro and Don Giovanni, S697
  • -Intermission-
  • Händel/Liszt – Sarabande and Chaconne über Themen aus dem Singspiel Almira, S181
  • Liszt – Die Lorelei, S532
  • Liszt – Hungarian Rhapsody No. 2, S244/2

Mariam Batsashvili studeerde achtereenvolgens aan de E. Mikeladze Central Music School in Tbilisi en aan de Hochschule für Musik Franz Liszt in Weimar. Zij won prijzen van verschillende concoursen, zoals in 2011 de Eerste Prijs van het Internationaal Franz Liszt Concours voor Jonge Pianisten in Weimar en een jaar later de Tweede Prijs van het María Herrero Concours in Granada. Behalve in haar geboorteland trad Mariam Batsashvili op in onder meer Duitsland, Frankrijk, Spanje, Italië, Rusland, Israël, Zuid-Afrika en China, zowel in recital als met orkest. Zij was solist bij het Erfurt Philharmonisches Orchester en diverse malen bij het Cape Town Philharmonic Orchestra.

Het Internationaal Franz Liszt Pianoconcours wordt sinds 1986 elke drie jaar in Utrecht gehouden. In deze periode is het evenement één van de bekendste en meest prestigieuze muziekconcoursen ter wereld geworden. Het Concours, geheel gewijd aan de pianomuziek van Franz Liszt, staat bekend om zijn professionele en zorgvuldige ondersteuning van jonge musici. Deelname staat open voor pianisten tussen 17 en 29 jaar.

Der laatste twee winnaars van de eerste prijs op het concours, de Russische pianist Vitaly Pisarenko en de Japanse virtuoos Masataka Goto waren reeds te gast in de concertreeks ‘ Neerdorpen Klassiek!’ in het jaar van hun overwinning

December 2014

THE ARMED Man – A mass for Peace’ is het meest uitgevoerde klassieke werk van deze eeuw. Eindelijk is het nu ook eens in Vlaanderen te horen in een uitvoering door professionele musici: Het gemengd koor AQUARIUS, Le Madrigal de Lille en een instrumentaal ensemble onder de leiding van Marc Michael De Smet. Als voorprogramma worden drie creaties van West-Vlaamse componisten uitgevoerd op gedichten van ‘war poets’. Als inleiding treedt het kinderkoor van de SAMWD Clemens non Papa op. (Marc De Smet)

‘The Armed Man – A Mass for Peace’ werd gecomponeerd door de Britse componist Karl Jenkins (°1944) ter gelegenheid van de millenniumviering in 2000. Het werd opgedragen aan de slachtoffers van de oorlog in Kosovo ( 1997-1999).

Zoals het ‘War Requiem’ van Benjamin Britten, is het in wezen een oproep tegen oorlog en net als het werk van Britten, is het gebaseerd op de traditionele vorm van de christelijke mis, die de componist combineert met andere tekstbronnen. De titel van het stuk is een vertaling van een populair Frans lied uit de 15<sup>de</sup> eeuw,”L’homme armé” waarin de noodzaak tot bewapening tegen oorlogsgevaar wordt bezongen. Als om aan te tonen dat we in 2014 weinig geleerd hebben. De melodie van dit lied wordt door Karl Jenkins als opening en slot van zijn compositie briljant uitgewerkt. De andere bronnen – de Bijbel, het Indische epos Mahabharata, de Islamitische oproep tot gebed, Rudyard Kipling (1865-1936), Alfred Tennyson (1809-1892) een overlevende van het bombardement op Hiroshima – illustreren het universele karakter van deze vredesmis.

De muzikale verschillen met Britten zijn aanzienlijk. Als gewezen popmuzikant kiest Jenkins voor een klassieke stijl die makkelijk in het oor ligt en die de luisteraar ritmisch prikkelt en emotioneert. Begrijpelijk dus dat het werk al meer dan 1000 maal werd uitgevoerd in tientallen landen. Op 14 december 2014 – 14 jaar na de creatie, maar aangewezen in het eerste jaar van de herdenking van WO I, wordt het werk voor het eerst in Vlaanderen integraal door professionele musici uitgevoerd.

Het kamerkoor AQUARIUS, het vocaal ensemble ‘Le Madrigal’ uit Lille en instrumentale docenten van de stedelijke Academie voor Muziek en Woord ’ Clemens non Papa’ uit Diksmuide verzorgen deze Belgische creatie. Het geheel onder leiding van Marc Michael De Smet. Voor het voorprogramma werd aan drie West-Vlaamse componisten van verschillende generaties – Roland Coryn (°1938), Petra Vermote (°1968) en Felix Vermeirsch (° 1999) gevraagd om een kort koorwerk te schrijven op een tekst van de vele War Poets. Deze werden door schrijver Tom Lanoye grandioos hertaald in zijn bloemlezingen ‘Niemandsland’ en ‘Overkant’.

 

November 2014

WVrede

We herdenken ijverig en terecht de eerste wereldoorlog, we informeren ons via boeken, films en kunst over de tweede en , nu zo dadelijk dit concert zal beginnen, woekeren in Oekraïne, Syrië en waar al niet meer,brandhaarden die, wie weet, leiden naar een derde.

Wat kan de burger anders dan bang zijn, bidden en erover spreken en zingen. Niet dat het helpt. Of wel: voor onszelf als troost of bezwering, tegen de angst. ‘Homo homini lupus est’, op de middelbare school geleerd. Oorlog en vrede lijken even eeuwigdurend, onherroepelijk en onomstotelijk als eb en vloed.

In “WVREDE?!” probeert AQUARIUS een muzikale dialoog op te zetten tussen de evocatie van de gruwel en de roep om vrede. De gekozen muziek is van alle tijden, net zoals oorlog en vrede dat zijn. Misschien moesten we van (plaatsvervangende?) schaamte in alle talen zwijgen, maar dat kunnen we niet. Dan gaan we op een andere manier dood. Dus zingen we, in alle talen: heftig, jammerend en devoot. En u zal applaudisseren, om uw hart te luchten.

 


 

Oktober 2014

Malibran Quartet – 19 oktober

Het  kwartet werd opgericht in de Brusselse Muntschouwburg en bestaat uit topmusici met een indrukwekkend internationaal palmares. Violiste Tatiana Samouil was jarenlang concertmeester van de Munt en misschien herinnert u haar nog als laureate van de Koningin Elisabethwedstrijd. Samen met violiste Aki Saulière, altist Tony Nys en cellist Justus Grimm voert ze het “Gespräch zwischen vier vernünftige Leute” , zoals Beethoven het strijkkwartet definieerde.

Piet Van Bockstal & Yutaka Oya – 1 oktober

Openingsconcert van de negende jaargang van “Neerdorpen Klassiek”. de vermaarde Vlaamse hoboïst Piet Van Bockstal, die begeleid zal worden door pianist Yutaka Oya, speelt een concert met hoogromantisch gehalte.

Romantiek viert hoogtij bij Schumann, Poulenc en Saint-Saens.