Fort Art website

Neerdorpen Klassiek! 2017-18

Programma:

Donderdag 28 september 2017 om 20:15 uur: Felix en Fauve Vermeirsch, Sint-Antoniuskerk, Edegem: Ingetogen, romantisch en virtuoos

Met zijn 18 jaar is cellist Felix Vermeirsch de jongste musicus ooit in Neerdorpen klassiek!

Dit uitzonderlijke natuurtalent staat aan het begin van een rijke carrière. Begeleid door zijn zus Fauve speelt hij sonates voor cello en klavier van Prokofiev, Stravinsky, Debussy, e.a. Een ontdekking!

Donderdag 26 oktober 2017 om 20:15 uur: Dorine and friends, Sint-Jacobuskerk, Borsbeek

Lief, gek, ondeugend: opera- aria’s en duetten met Dorine Mortelmans, sopraan, Elias Benito Arranz, bariton en Joshi Hermans piano.  De lieve Pamina uit de Toverfluit van Mozart, de ondeugende Malatesta uit Don Pasquale van Donizetti en de gekke Thérèse van Poulenc maken onder meer hun opwachting.

Donderdag 23 november 2017 om 20:15 uur: Roeland Hendrickx Ensemble, Sint-Leonarduskerk, Aartselaar: Souvenirs de voyage.

Zowel Wolfgang Amadeus Mozart als Carl Maria von Weber hebben zich overtroffen bij het componeren van de klarinetkwintetten. Deze meesterwerken worden door de gepassioneerde leden van het Roeland Hendrickx ensemble alle recht aangedaan.

Donderdag 25 januari 2018 om 20:15 uur: Barokke parels in de kapel van het Cultuurcentrum Altena te Kontich.

Het baroktrio bestaande uit Korneel Alsteens (hobo), Ann Van Hecke (cello) en Dieter van Handenhoven (klavecimbel) speelt muziek van Telemann, Vivaldi, Händel, Bach en Rameau.

Donderdag 22 februari 2018 om 20:15 uur: Pianorecital door de eerste laureaat van de Franz Liszt Piano Competiton 2017 in Utrecht in de Sint-Laurentiuskerk te Hove.

Na Vitaly Pisarenko in 2008, Masataka Goto in 2011 en Mariam Batsasvhili in 2014 zal ook de winnaar van de editie 2017 ongetwijfeld een memorabel Liszt-recital spelen.

Donderdag 29 maart 2018 om 20:15 uur: Classico String trio in de Heilig Kruiskerk te Mortsel.

Voor strijktrio bestaat een prachtig repertoire, dat té weinig is gekend en nog zelden wordt gespeeld. Deze drie jonge talenten uit Armenië brengen klassieke strijktrio’s van Schubert en Beethoven.

Donderdag 26 april 2018 om 20:15 uur: Duo Hallynck, kerk O.L.V.-geboorte te Lint.

Marie Hallynck (cello) en haar zus Sophie Hallynck (harp) vergasten ons op een Zuiders programma met muziek van o.a. Bellini, Casals, De Falla en Dvorák.

Info en reservaties

 

Via Orfeoproducties: info@orfeo.be of tel. 03/4491687

De reservatie is definitief na betaling op rekeningnummer BE11 3630 0198 9348 van Orfeoproducties vzw te Edegem. Gelieve de datum van het concert en het aantal tickets te vermelden.

Tickets kosten 14 euro, 5 euro voor -26.
Een abonnement kost 70 euro.

 

Verdere info via www.orfeo.be.

Dit was de elfde jaargang van Neerdorpen klassiek! 2016-17.

Donderdag 29 september 2016 om 20:15 uur :  Noémie Schellens and friends, Sint-Jacobuskerk, Borsbeek.: Una Notte Particolare

Opera- aria’s en duetten met Noémie Schellens, sopraan, Kobe Baeyens, bariton, Maarten Lingier, piano en Asako Kanazawa, cello.  Muziek van  o.a.  Mozart, Verdi en Puccini en pareltjes van Bach, Händel en Vivaldi.

Donderdag  27 oktober 2016 om 20:15 uur: Harptrio Olsi Leka, Sint-Leonarduskerk, Aartselaar:  Paris, La belle epoque.

Het Harptrio bestaat uit drie topmusici, violiste Shirly Laub (Oxalys), cellist Olsi Leka (Nationaal Orkest) en  harpiste Samia Bousbaine (de Munt). Ze brengen muziek van o.a. Ravel, Saint-Saens en Fauré.

Donderdag 24 november 2016 om 20:15 uur: Ensemble Apotheosis, Sint-Antoniuskerk, Edegem: Le clavecin en concert.

De jonge bende van het ensemble Apotheosis rond toptalent Korneel Bernolet, jong musicus van het jaar 2015, brengt de mooiste pagina’s van de galantste der Franse barokcomponisten  J.Ph. Rameau.

Donderdag 26 januari 2017 om 20:15 uur: Ensemble HaftCraft, Heilig Kruiskerk, Mortsel.  

In Dubbelfagot laat het ensemble HaftCraft U het hele spectrum van de fagot ontdekken, maar ook van de veel grotere contrafagot.  Muziek van o.a. Mahdis Kashani, Philip Glass en Astor Piazzolla.

Donderdag 23 februari 2017 om 20:15 uur: Piet Vansichen, bas, en Waldo Geuns, piano,      zaal Da Capo, Hove:  Georges Gershwin, de klassieke componist?

De grote ambitie van liedjesschrijver Gershwin was au sérieux genomen te worden als klassiek componist. Oordeelt u daarover zelf tijdens dit concert met zijn klassieke meesterwerken.  

Donderdag 30 maart 2017 om 20:15 uur: Anne Boeykens Formation, Kerk van O.L.V.-Geboorte, Lint: Van Mozart tot Gershwin

Een programma dat alles uit de kast haalt voor de 5 blaasinstrumenten en het publiek een verrassend beeld geeft van wat deze te bieden hebben.  

Donderdag 27 april 2017 om 20:15 uur: Mosa Pianotrio, kapel van Cultuurcentrum Altena, Kontich

Het jonge MOSA TRIO is de jongste aanwinst bij de Vlaamse topensembles. Ze worden overladen met internationale prijzen. Een verrassende ontdekking! Ze spelen Ravel, Coppens en Schubert.

Info en reservaties

Via Orfeoproducties: info@orfeo.be of tel. 03/4491687

De reservatie is definitief na betaling op rekeningnummer BE11 3630 0198 9348 van Orfeoproducties vzw te Edegem. Gelieve de datum van het concert en het aantal tickets te vermelden.

Tickets kosten 12 euro en 5 euro voor -26. Een abonnement kost 60 euro.

 


Neerdorpen Klassiek! is een cyclus klassieke concerten, die van eind september tot eind maart wordt georganiseerd op verschillende locaties in de Neerdorpen (d.i. de streek tussen Mortsel en Lier). De eerste reeks liep van september 2006 tot april 2007 en had plaats in drie deelnemende gemeenten: Edegem, Hove en Boechout. Elke gemeente nam twee concerten voor haar rekening. De locaties voor deze concerten werden in onderling overleg tussen de deelnemende gemeenten en Orfeoproducties afgesproken. De locaties kunnen minimum 200 toeschouwers ontvangen en zijn akoestisch geschikt. Orfeoproducties zorgt telkens voor de programmatie, contacteert de musici, produceert de concerten en coördineert de marketing, de P.R. en de publiciteit. De gemeenten zorgen voor de betaling van de artiesten, de verdeling van de publiciteit (affiches en flyers), de beschikbaarheid/geschiktheid van de locaties en technische ondersteuning. Ondertussen is de samenwerking uitgegroeid tot zeven gemeenten: Edegem, Hove, Boechout, Kontich, Borsbeek, Aartselaar, Mortsel en Lint binnen het intergemeentelijk samenwerkingsverband AZURA. Artistiek zijn er volgende prioriteiten:

  1. Voorkeur voor gerenommeerde musici van eigen streek, die een internationale carrière maken en op die manier de kans krijgen ook eens voor eigen publiek op te treden.
  2. De reeks vormt een homogeen programma. Dit kan verschillende vormen aannemen: zo hebben de concerten een bepaald thema of er wordt een specifiek instrument belicht of speelt men werken uit een bepaalde periode uit de muziekgeschiedenis.
  3. Ervaren musici en beloftevolle jongeren musiceren samen zodat de jonge muzikanten een podium wordt aangereikt.

Programma:

Donderdag 29 september 2016 om 20:15 uur Sint-Jacobuskerk, Borsbeek:

Noémie Schellens and friends, Una Notte Particolare

met

Noémie Schellens, sopraan

Kobe Baeyens, bariton

Maarten Lingier, piano

Asako Kanazawa, cello

Uit “Le Nozze Di Figaro”  W.A. Mozart 1756-1791
duettino Figaro en Susanna :
“Cinque.. dieci.. venti.. trenta”

Uit “Le Nozze Di Figaro” W.A. Mozart 1756-1791
duettino Susanna Il Conte
“Crudel perché finora”
Antonio Vivaldi 1687-1741
Uit “Gloria”
Aria Soprano “Domine Deus”

J. S. Bach uit “Die Mattheuspassion” BWV 244
Aria Basso “Mache dich, mein Herze, Rein”

G. F. Haendel 1685-1759
uit “Rinaldo”
Aria Alminera “Lascia ch’io pianga”

C. Franck 1822-1890
“Panis Angelicus”

W. A. Mozart 1756-1791 uit “Die Zauberflöte”
Aria Papageno “Der Vogelfänger bin ich ja”

W. A. Mozart 1756-1791 uit “Die Zauberflöte”
Duet Papageno Papagena
“Pa..pa…pa..Papagena!”

W. A. Mozart 1756-1791 uit “Die Zauberflöte”
Duet Pamina Papageno
“Bei Männern welche Liebe fühlen”

Pauze

A. Messager 1853 – 1929 uit “Véronique”
“Duo de l’escarpolette”
Hélène (Véronique) Florestan

G. Fauré 1845 – 1924
“Les Berceaux”
Texte : Sully Prudhomme

A. Previn 1929 -
“Vocalise”

A. Messager 1853 – 1929  uit “Véronique”
“Duo de l’âne”
Hélène (Véronique) et Florestan

Cello piano instrumentaal
Variation auf Duett “Bei Männern welche Liebe fühlen”

Verdi 1813 – 1901  uit “La Traviata”
Duo Violetta  Germont
“Dite alla giovine”

G. Puccini 1858 – 1924 uit “Gianni Schicchi”
Aria Lauretta “O mio babbino caro”

F. P. Tosti 1846 – 1916
“Marechiar

De Curtis 1875 – 1937
“Torna a Surriento”

Noémie Schellens, sopraan

Noémie Schellens, sopraan, zingt als soliste zowel het licht-lyrische operarepertoire als barok en hedendaagse muziek.

Ze behaalt haar Master Zang aan het Koninklijk Conservatorium van Brussel met grote onderscheiding. Nadien studeert ze in Frankrijk bij de Duitse bariton Udo Reinemann. Momenteel wordt ze in Nederland gecoacht door Charlotte Margiono.

Ze volgt masterclasses bij Mia Besselinck, Margarida Natividade, Susanna Eken, Yard Van Nes, Keith Warner en Boudewijn Jansen (DNO Amsterdam).

Ze ontvangt in Parijs de prestigieuze ‘Médaille Bronze Arts Sciences Lettres’.

Ze zingt Barbarina in ‘Le Nozze di Figaro’ (W.A.Mozart) in de Operastudio van De Munt / La Monnaie o.l.v. Peter Tomek; Pamina in ‘De Toverfluit’ (W.A Mozart) en Fiordiligi in ‘Amo, Amas, Amai’ in de Zomeropera Alden Biezen.

Ter gelegenheid van XIVe Sommet de la Francophonie gaf ze concerten in Kinshasa / République démocratique du Congo, o.a. in het ‘Stade des Martyrs’ voor 85 000 luisteraars.

Ze heeft ook een speciale liefde voor hedendaagse muziek: zo zingt ze de Europese creaties van werk van Walter Hus, Peter Ritzen, Orlando Gough en Peter Spaepen. Ook multidisciplinaire projecten boeien haar enorm en brengen haar door heel Europa: “Youpi” van Charlie Degotte, ’Detskaya’ (Opéra Bastille, Paris en Opéra de Bordeaux) van Cie Iota , ’Zwarte Vogels in de Bomen’ van Muziek Lod/Ceremonia en “Opera langs de Achterdeur” (Opéra de Lille, Angers, Rotterdam, Bozar,…) van Muziektheater Transparant, “Au Fil de L’eau” van Cie Irene K (Opéra Dresden) en “Woesj” van 4hoog.

Van beeldend kunstenaar Tino Seghal (Biënnale Venetië) zingt ze de performance ‘This is Propaganda’. Ze is Cultureel Ambassadrice (StadsSopraan) van de stad Leuven. In deze hoedanigheid organiseert ze 10 grootse projecten (o.a. de “Opera Mobile”, een reizend concertpodium)

Ze concerteert ook met kamermuziekensembles, o.a. met gitarist Maarten Vandenbemden. Ze is dit jaar als zangeres/actrice ook te zien in twee langspeelfilms: “Achter de Wolken” (soliste op soundtrack i.s.m. Jef Neve) en “A Quiet Passion” (Hurricane Films), een Amerikaanse kostuumfilm van Terence Davies met o.a. Cynthia Nixon en Keith Carradine, over het leven van Emily Dickinson, waarin ze de rol vertolkt en zingt van Mabel Loomis Todd. In 2017 zal ze te horen zijn in een nieuw oratorium van Peter Spaepen met Brussels Experimental.

Kobe Baeyens, bariton

Kobe Baeyens studeerde af aan de conservatoria van Gent, Brussel en Metz. Hij volgde daarna verschillende masterclasses bij Peter Sellars, Sara Walker, Keith Warner en Graham Johnson.
Kobe Baeyens is ook werkzaam als acteur en recitant. Hij werkte mee aan binnen- en buitenlandse producties met ensembles als het Collegium Vocale, Ex Tempore, Currende, Il Fondamento en het Goeyvaerts Consort. Met deze koren maakte hij een 20-tal cd opnames met o.a. de soundtrack van ‘Le huitième jour’ en ‘le Roi Danse’. Hij werkte met regisseurs als Peter Sellars, Wim Vandekeybus en Jan Ritsema.

Maarten Lingier, piano

Maarten Lingier was amper vier jaar toen hij zijn eerste pianolessen kreeg van zijn moeder. Vier jaar later nam hij pianolessen aan de Stedelijke Academie voor Muziek, Woord en Dans in Houthalen en aan de Stedelijke Academie van Genk bij Heidi Minten. Hij ging hiernaast ook pianolessen volgen bij pianopedagoge Anne Camps. Alano Gruarin leerde Maarten ook de taal van de Jazz kennen. Op 13-jarige leeftijd nam hij deel aan het befaamde Prinses Christina Concours in Maastricht en won hij de drie beschikbare prijzen in zijn categorie, alsook de publieksprijs. Zijn deelname aan de nationale finale in Den Haag bezorgde Maarten een tweede prijs en de prijs van ‘de Maatschappij tot bevordering der Toonkunst’.

Deze resultaten leidden tot extra pianolessen bij de bekende Nederlandse pianist en pianopedagoog prof. Jan Wijn, waar hij nu ook nog verder opleiding volgt (Conservatorium Amsterdam). Maarten neemt lessen bij ‘The Young Pianist Foundation’ en volgt elk jaar masterclasses van het Orlando Festival.
Maarten is zowel thuis in het klassieke als het jazz repertorium. De combinatie van deze twee stijlen vallen zeer in de smaak van het publiek. Hij componeerde ook zelf meerdere jazznummers en speelt regelmatig samen met harmonicavirtuoos Steven De Bruyn.

In 2012 werd Maarten uitgeroepen tot laureaat van de Forte auditie van de provincie Limburg.

Asako Kanazawa, cello

Begon cello te leren als ze zes jaar oud was bij prof. Takeichiro Hirai, één van de leerlingen van Pablo Casals. Naast cello studeerde ze ook Kunst en Musicologie aan de International Christian University in Japan en behaalde ze een Bachelor-diploma in de musicologie. Ze volgde cello masterclasses bij prof. Miklos Perenyi en besloot zich te vervolmakenaan de Franz Liszt Academy in Budapest in 2007 en vervolgens aan de Academy of Music in Noorwegen, waar ze gradueerde in 2011 als Bachelor of cello. Vervolgens verhuisde ze naar Amsterdam, waar ze ook afstudeerde aan het Conservatorium in 2013. Ze studeerde er bij Dmitri Ferschtman. Verder behaalde ze een masterdiploma aan het Conservatorium van Utrecht in cello en pianotrio in 2015.

Ze werd uitgenodigd om de cello concerto’s van Haydn en Dvorak te spelen als soliste bij het Alphons Diepenbrock Orchestra. Ze speelde verscheidene kamermuziekconcerten en in sommige Nederlandse films.

Donderdag 27 oktober 2016 om 20:15 uur Sint-Leonarduskerk, Aartselaar

Harptrio Olsi Leka:  Paris, La belle epoque.

Harp trio (viool, cello, harp)

Viool: Shirly Laub, violiste bij Oxalys

Cello: Olsi Leka aanvoerder cello bij het NOB, docent conservatorium van Antwerpen

Harp: Samia Bousbaïne aanvoerder harp bij De filharmonie, lid Ictus ensemble

“La belle époque”

Parijs, einde van de 19de eeuw.
De eerste vruchten van de moderniteit in een zachte en dromerige wereld waar de zoektocht naar schoonheid, natuur en exotisme, het centrum van het muzikale discours geworden zijn.

In deze wereld waar het overtollige, absint en opium, onmiskenbare inspiratiebron waren, werd door de componisten een nieuwe muzikale taal gecreëerd. Een taal waar ze in slagen om de bewegingen en geluiden van de natuur, de vallende bladeren, de ruisende bomen, de wind en de zonsopgang in muziek te reproduceren. Een muzikale wereld waarin de mythologie en zijn schepselen, meerminnen, faunen, feeën, tot leven komen en onze verbeelding doen ontwaken…

In deze periode kent de kunst een grote ontwikkeling. Men getuigt het einde van het Franse post-romantisme met als hoogtepunt Gabriel Fauré en Camille Saint-Saëns, en het begin van het “impressionisme” met Claude Debussy en Maurice Ravel als basisfiguren.

Deze ontwikkeling is zichtbaar ook in de schilderkunsten bij Claude Monet, Edouard Manet e.a. In architectuur en decoratie, met de geboorte van een nieuwe stijl, genoemd “Art Nouveau”. Victor Horta, Paul Hankar en Henry van de Velde worden de eerste pioniers van deze verfijnde en complexe stijl.

Men vindt in dit programma een logische keuze van componisten en werken die naar elkaar verwijzen. Men volgt hier de normale ontwikkeling van de muzikale stijl tussen 1850-1930 bij de Franse school. Naast de “la belle époque” thema, staat het instrument harp, als 2de pijler in dit programma. De harp speelt een belangrijk rol in de kleuren en de verbeelding van de impressionisten. Ze wordt regelmatig als basis gebruikt bij kamermuziek ensembles en bij het groot symfonisch orkest en vindt in deze manier een nieuw, boeiend leven.

De enige niet Franse componist van dit programma is de Belg Joseph Jongen (1873-1953). Beïnvloed door de grote meesters van het impressionisme en ook van andere kunstvormen, slaagde hij er enerzijds in, om trouw te blijven aan de esthetica van het Franse impressionisme en anderzijds, een nieuwe eigen identiteit te introduceren in zijn muziek.

Fantasie, Camille Saint Saens op. 124         (viool en harp)

Elegie, Gabriel Fauré  op.24              (cello)

Trio voor harp cello en viool, Henriette Renié

(allegro risoluto – scherzo – andante – finale)

Pauze

Sonate en duo, Joseph Jongen (viool en cello)

« Tzigane » Rhapsodie de concert, Maurice Ravel op.76 (viool en harp)

Trio voor harp cello en viool, Jacques Ibert

(allegro tranquillo – andante sostenuto – scherzando con moto)

Shirly Laub,viool

Shirly Laub begint viool te spelen op vierjarige leeftijd. Sterk aangemoedigd door Isaac Stern, wordt ze briljante laureate van verschillende wedstrijden voor jongeren. Ze behaalt met de grootste onderscheiding haar Eerste Prijs en Hoger Diploma viool in de klas van Clemens Quatacker aan het Koninklijk Muziek Conservatorium van Brussel. In 1996 behaalt ze het diploma van ‘Uitvoerend Musicus’ in de klas van Wiktor Liberman te Utrecht. Van 1991 tot 1998 is ze lid van het Jeugdorkest van de Europese Unie. In 1997 behaalt ze de titel ‘Jeune Soliste des communautés des radios publiques de langue française’ en in 2001 wordt ze laureate van ‘Juventus’, met de onderscheiding van de Raad van Europa. Ze maakt opnames viool-piano, kamermuziek en als aanvoerder viool voor diverse radiostations waaronder Musique3, Klara, Concertzender (NL), Radio Classique France, Suisse Romande, Radio Canada, RAI en BBC en voor de labels Explicit! en Fuga Libera. In 2001 vervoegt ze het ‘Silk Road Ensemble’ van New York, en speelt er kamermuziek met Yo Yo Ma en traditionele muzikanten uit centraal Azië.

Als viool solo van het ‘Royal Philharmonic Orchestra’ van London van 1998 tot 2005, wordt ze ook regelmatig uitgenodigd als concertmeester van de opera van Covent Garden, de orkesten van de BBC en verschillende Belgische, Nederlandse, Koreaanse en Spaanse symfonische orkesten. Als soliste en kamermusicus (zij is stichtend lid en eerste viool van Oxalys) speelt ze in prestigieuze zalen over de hele wereld, zoals het Concertgebouw van Amsterdam, het Konzerthaus van Berlijn, de Wigmore Hall te Londen of de Library of Congress van Washington.

Shirly Laub is eveneens professor viool aan het Koninklijk Conservatorium van Brussel.

Olsi Leka, cello,

Olsi Leka, geboren in Tirana (Albanië), begon cello te studeren op 6 jarige leeftijd. Hij won de eerste prijs van de “jonge solisten” cellowedstrijd (Tirana), de ereprijs Van De Kerckhove (Brussel), de eerste prijs in de “Concours d’Interprétation musicale” (Brussel), en de tweede prijs van de “Compétition Internationale d’Interprétation Musicale” in Limasol, Cyprus.

In 2005 beëindigt hij zijn studies met de grootste onderscheiding en op 24 jarige leeftijd wordt hij cello -solo, lessenaaraanvoerder van het Nationaal Orkest van België, alsook cello gastleraar aan het Koninklijk Conservatorium van Antwerpen. De laatste jaren heeft Olsi Leka als solist vele cello concerto’s in verschillende landen van Europa vertolkt, zoals die van R Schumann, A.Dvorak, P.I.Tchaikovsky, E.Lalo, J.Brahms (double concerto) en D.Chostakovitch. Een belangrijk hoogtepunt was de succesvolle interpretatie van het cello concerto “Tout un monde lointain” van Henri Dutilleux in de aanwezigheid van en met de warmste felicitaties van de componist zelf. Olsi Leka werkt regelmatig met Hermes ensemble, Ensemble 21, Champ d’action, Different trains Festival (AL), Schiermonnikoog Music Fest (NL), Vught summer course (NL), Monthureux le sec summer course (FR), Ontinyent summer course (ES), Mechelen eastern cello course (BE), Brussels Philharmonic orchestra, Defilharmonie e.a.

Samia Bousbaïne, harp

Samia BOUSBAÏNE is van Franse nationaliteit; ze maakte op vierjarige leeftijd haar muzikaal debuut. Als dertienjarige behaalde ze met grote onderscheiding haar einddiploma harp en de Gouden Médaille met algemeenheid van stemmen.

Op zestienjarige leeftijd behaalde ze de 1STE prijs vervolmaking en de Gouden Médaille voor Kamermuziek met volstrekte unanimiteit en gelukwensen van de jury.

Aan het Koninklijk Conservatorium Brussel, perfectioneerde zij het harpspel onder leiding van Susanna Mildonian en behaalde haar Masterdiploma en Masterdiploma Kamermuziek met grootste onderscheiding. Tevens behaalde ze het diploma van geaggregeerde in muziekpedagogie en psychologie.

Op internationale podia behaalde Samia Bousbaïne heel wat prijzen: de 2de prijs Internationaal Harp Concours te Brussel, de 2de prijs Internationaal Concours Felix Godefroid, de 2de prijs op het Internationale Harpwedstrijd te Godöllö (Hongarije), Ereprijs Ingeborg Köberle. Zij treedt regelmatig op als harpiste bij de volgende orkesten: DeFilharmonie, Het Nationaal Orkest van België, l’Orchestre Royal de Chambre de Wallonie, het Orkest van de Koninklijke Muntschouwburg, de Vlaamse Opera, l’Orchestre Philharmonique de Luxembourg, Ictus ensemble.

Sinds 2011 wordt Samia Bousbaïne uitgenodigd door DeFilharmonie, dit in de hoedanigheid van concertmusicus en solo harpiste. Van 2005 tot 2013 vroeg violist en orkestleider Augustin Dumay haar, hem te begeleiden bij tal van concerten en opnames. Hij nodigde haar eveneens uit als soliste bij l’Orchestre de Chambre de Wallonie.

Samia Bousbaïne vormt samen met Olsi Leka het Duo Eden.

Donderdag 24 november 2016 om 20:15 uur Sint-Antoniuskerk, Edegem

Ensemble Apotheosis: Le clavecin en concert

Ensemble Apotheosis bestaat uit:

Annelies Decock (barokviool),

Sien Huybrechts (traverso),

Mathilde Vialle (gamba)

Korneel Bernolet (klavecimbel en algemene leiding).

Korneel Bernolet speelt op een klavecimbel Augusto Bonza, 2011 naar Henri Hemsch, Parijs 1736

Korneel Bernolet is een man van vele talenten. Klavecinist, dirigent, assistent-dirigent bij Les Talents Lyriques en Anima Eterna, docent en opname-ingenieur, hij is en doet het allemaal bevlogen én professioneel.

Met zijn eigen ensemble Apotheosis brengt Korneel Bernolet de ‘Pièces de clavecin en concerts (1741)’ van Jean-Philippe Rameau : vijf werken voor kamermuziekbezetting met het klavecimbel in de hoofdrol. Rameau vond zelfs dat een uitvoering op klavecimbel alleen al perfect was – daar viel als het ware niets meer aan toe te voegen. Toch voorzag hij een alternatieve bezetting voor een wisselende combinatie van traverso, viool, gamba en klavecimbel. Evenwaardige, concertante partijen die elkaar versterken of begeleiden.

Korneel Bernolet zal de juiste toon treffen door sprankelende klavecimbelpassages, een mooi uitgebalanceerde bezetting van de andere partijen en subtiele tempo- en kleurvariaties.

Rameau stond bekend als een perfectionist, tot in de details bekommerd om de juiste weergave van zijn werken, precies zoals hij het bedoeld had. Hij mag in dit geval op zijn beide oren slapen.

J.P. Rameau: Deuxième concert in G

  1. Ouverture des Indes galantes (transcr. Korneel Bernolet)
  2. La Laborde
  3. La Boucon
  4. L’Agaçante

J.P. Rameau: Cinquième concert in D

  1. La Forqueray
  2. La Cupis
  3. La Marais

G.F. Handel: Triosonate in h op. 2/1 HWV 386b

  1. Andante
  2. Allegro
  3. Largo
  4. Allegro

J.P. Rameau: Premier concert in c

  1. La Coulicam
  2. La Livri
  3. Le Vézinet

J.P. Rameau: Quatrième concert in Bes

  1. La Pantomime
  2. L’Indiscrète

G.F. Handel: Concerto grosso op.3/3 HWV 314 (transcr. Korneel Bernolet)
1. Largo e Staccato
2. Allegro
3. Adagio
4. Allegro

J.P. Rameau: Troisième concert in A

  1. La Lapoplinière
  2. La Timide
  3. Tambourins

“J.P. Rameau: Pièces de clavecin en concerts” ( aangevuld met enkele transcripties uit Les Indes galantes)

De ‘Pièces de clavecin en concert’, gepubliceerd in 1741, is het enige kamermuziekwerk van Jean-Philippe Rameau. Het werd gecomponeerd in volle maturiteit na zijn muziek voor klavecimbel solo en net voor Les Indes Galantes.

De stukken zijn zeer verschillend van de triosonates op de Italiaanse wijze (zoals die van Corelli), waarbij het klavecimbel alleen die de rol van een continuo speelt. In de werken van Rameau is de klavecimbel de kern van het ensemble en speelt het een volledig uitgeschreven obligaat met slechts begeleiding van de viool en de viola da gamba. Rameau voorziet verschillende instrumentale combinaties: de fluit kan de viool vervangen en een tweede viool kan de viola da gamba vervangen. Het is mogelijk om deze werken te vergelijken met de vioolsonates van Johann Sebastian Bach, eerder geschreven, rond 1720, waarin het melodisch materiaal ook gelijk over de viool en klavecimbel wordt verdeeld en het klavecimbel over de hele lijn obligaat is.

De ‘pièces de clavecin en concert’ zijn onderverdeeld in vijf concerten met 3 tot 6 bewegingen met de typische Franse namen, waarvan sommige raadselachtige zijn: de naam van een plaats (Le Vézinet), een karaktertrek (La timide, L’agaçante) of een persoon ( La Forqueray, La Marais, La Rameau).

Apotheosis is een vocaal-instrumentaal collectief rond klavecinist-dirigent Korneel Bernolet, waarin een selecte groep geïnformeerde musici muziek van barok tot romantiek op een verantwoorde wijze trachten te recreëren. Centraal hierin staat de dynamiek van de uitvoering, met name om de historische muziek zo actueel mogelijk te laten klinken in onze 21e eeuw. Niet alleen musicologisch onderzoek, maar vooral muzikaal experiment vormt daarbij het belangrijkste vertrekpunt.

Het ensemble debuteerde in Vlaanderen, verkende ondertussen ook verscheidene Nederlandse en Franse concertpodia en behaalde in 2012 de grootste onderscheiding op het eindexamen kamermuziek aan het conservatorium van Antwerpen met een programma over obligate klavecimbelmuziek. Eind 2011 verscheen een eerste demo-CD met werk van onder meer F . Couperin, G.P . T elemann en C.F . Abel, in 2014 volgde een tweede met Vlaamse kamermuziek.

Al snel groeide Apotheosis uit tot een variërend collectief, gaande van kamermuziek over vocale soli tot een volwaardig orkest op historisch instrumentarium in muziek van de 17e tot de 20e eeuw. Apotheosis was zo onder meer te gast in Amuz, het Orgelfestival van Haringe, Concertgebouw Brugge, het Lemmensinstituut Leuven, Klara in de Singel 2014, de Bijloke, De Grote Post Oostende, Iedereen Klassiek 2015 en werkte met solisten als Lore Binon, Lieselot De Wilde, Hilde Coppé, Denzil Delaere, Joris Derder…

Begin 2016 kwam een eerste officiële CD uit met de ‘Pièces de clavecin en concerts’ van J.P. Rameau voor het label Et’cetera. Eind 2016 worden drie nieuwe CD’s opgenomen, met onuitgegeven klavecimbelkwartetten van Lorenzo Weckbacher, onopgenomen cantates van Nicolas Bernier en een CD gewijd aan fluitmuziek van Telemann.

2017 staat in het teken van de herdenking van Telemann’s overlijden: Apotheosis speelt de dramatische scène ‘Ino’ op het grote podium van Klara in de Singel en zijn opera ‘Orpheus’ (in regie van Guy Joosten en gedirigeerd door Korneel Bernolet) zal toeren in de grote Vlaamse en Brusselse huizen. In het najaar volgt nog het grootse ‘Ein deutsches Requiem’ van Brahms.

www.apotheosis.be

Jean-Philippe Rameau (1683-1764)

In de eerste helft van de 18de eeuw stond Jean-Philippe Rameau als componist in Frankrijk op eenzame hoogte, zeker wat het genre van het muziektheater betreft. Terecht kan zijn werk tot de hoogtepunten van de Franse laatbarok gerekend worden. Zoals Händel voor de Italiaanse opera en het Engelse oratorium een betekenisvolle rol gespeeld heeft en Bach voor de Duitse cantate en de passie, zo is Rameau als hun tijdgenoot voor het Franse muziektheater een centrale figuur. Muziekgenres als de tragédie lyrique, het opéra-ballet, de comédie lyrique, het acte de ballet en de pastorale héroïque verrijkte hij met beklijvende meesterwerken.

Daarnaast leverde hij een waardevolle bijdrage tot de kamermuziek, het repertoire voor klavecimbel, de ontwikkeling van de Franse cantate en het psalmmotet. Al even intrigerend als zijn compositorisch oeuvre is ook Rameaus levensloop: met zijn standpunten over de muziektheorie ontketende hij controverse zowel rond zijn persoon als rond zijn werk. Hij werd het mikpunt van spot voor de filosofen van de Encyclopédie, met Jean-Jacques Rousseau als zijn vurigste tegenstander, maar werd evenzeer bekritiseerd door de ‘nieuwlichters’ die de Italiaanse muziek propageerden.

Donderdag 26 januari 2017 om 20:15 uur, Heilig Kruiskerk, Mortsel

Ensemble HaftCraft: Dubbelfagot

Ensemble HaftCraft:

  • Bert Helsen, Fagot
  • Filip Neyens, Contrafagot
  • Philip Handschoewerker, Viool
  • Maria-Elena Boila, Viool
  • Katelijne Onsia, Altviool
  • Lesya Demkovych, Cello
  • Svetoslav Dimitriev, Contrabas

De fagot is in de 21ste eeuw nog steeds niet even bekend als andere klassieke instrumenten.

Dat was heel anders in de 18e en in het begin van de 19e eeuw. Het instrument werd toen veel meer in de verf gezet.  Voorbeelden hiervan zijn de vele concerti van A. Vivaldi (meer dan 30 concerti). Ook W.A. Mozart en zijn tijdgenoten schreven concerti voor fagot en orkest. Ondanks de grondige modernisering van de fagot kon het instrument in de tweede helft van de 19e eeuw niet op tegen de andere instrumenten die, ook door vele aanpassingen, meer volume konden produceren. Het instrument kwam solistisch hierdoor wat in de verdrukking te staan.

Geleidelijk aan weten componisten vanaf de 20ste eeuw toch, in een juiste balans en in verschillende stijlen en karakters, de kwaliteiten van de fagot als solo-instrument naar boven te halen.

Als voortzetting hiervan besloten Bert Helsen en Filip Neyens, beiden solist in het Nationaal Orkest van België,  een ensemble op te richten waarin de veelzijdigheid van het instrument meer naar voren komt.  Het diverse klankenpalet van zowel de fagot als de contrafagot komt in dit concept helemaal aan bod in een toegankelijk en krachtig muzikaal kader.

HaftCraft is ontstaan vanuit de bezetting als septet: strijkkwintet, fagot en contrafagot. Het strijkkwintet kan in vele gevallen worden beschouwd als een reductie van een strijkorkest. Door hieraan enkele solisten toe te voegen is het ensemble in één programma gemakkelijk te modelleren naar andere bezettingen en combinaties

Dit programma is vertrokken vanuit het werk Introductie & allegro van Kees Olthuis (strijkkwintet, fagot en contrafagot). Omdat de fagot en de contrafagot in combinatie nagenoeg nooit zo solistisch en in dialoog met elkaar op de voorgrond treden, leek het ons opportuun een programma rond deze twee instrumenten te maken.
De luisteraar zal in het begin kennismaken met het hele klankspectrum van de fagot (solowerk: Song for a distant friend, Tõnu Kõrvits).

Nadien kan men ontdekken hoe de klankkleuren en karakters van het instrument zich verhouden tot de strijkinstrumenten (‘The little black fish’ van Mahdis Golzar Kashani en ‘Divertissement’ van Jean Françaix). Bij dit laatste burleske werk ervaart men die unieke complete ‘sound’ van het strijkkwintet die sterk overeenkomt met die van het strijkersorkest.
Naast de confrontatie tussen de fagot en de contrafagot (‘Duel’ van Bart Snauwaert) speelt het ensemble in septet (‘Introductie & Allegro’ van Kees Olthuis).

Zeven jonge solisten van het Nationaal Orkest van België (NOB) hebben hun krachten gebundeld om u een uniek en gevarieerd programma te brengen voor een uitzonderlijke bezetting: strijkkwintet, fagot en contrafagot.

 Programma:

Song for a Distant Friend: Tõnu Kõrvits 

Black Fish: Mahdis Kashani   ‘

Divertissement: Jean Françaix   ‘

Quintet: Willy Hess    

Duel: Bart Snauwaert 

Saptama: Janos Bruneel  

 pauze

Facades: Philip Glass    

Oblivion & Libertango: Astor Piazzolla   

 

Bert Helsen, fagot

2004: afgestudeerd aan het Lemmensinstituut te Leuven in de klas van Dirk Noyen. Specialisatie aan het IMEP in Namen met Graziano Moretto. Masterclasses van Georg Klütsch en Sergio Azzolini.

Was fagottist van het kamerorkest Prima La Musica, en tussen 2005 en 2010 in het Symfonieorkest van Vlaanderen.

Sinds 2011: solo fagottist van het Nationaal Orkest van België.

Ook actief in hedendaagse ensembles: Champ d’Action, Ictus, ‘ON’, I Solisti Del Vento. Recent gespeeld in kamermuziek onder de begeleiding van Philippe Herreweghe op het festival Accademia delle Crete Senesi in Toscane.

Lesgever aan de Academies van Essen en Hemiksem.

Filip Neyens, contrafagot

Filip Neyens werd geboren op 25 maart 1976 in Neerpelt. Al op jonge leeftijd raakte hij gefascineerd door de veelzijdige klank van de fagot en zo kwam hij op 9-jarige leeftijd terecht in de fagotklas van Dhr. Raymond Melis.

In 1994 werd hij laureaat van zowel de Nationale Wedstrijd van het Gemeentekrediet voor Muziek, Woord en Dans als de internationale wedstrijd voor jonge solisten ‘Purmerade’ te Purmerend (NL).

Zijn verdere muziekopleiding genoot hij aan het Lemmensinstituut te Leuven en het Conservatorium van Maastricht (NL), in beide conservatoria maakte hij deel uit van de fagotklas van Dhr. Dirk Noyen.

Na het behalen van meestergraden en specialisaties voor fagot en kamermuziek, nam hij in 2001 met succes deel aan een wervingsexamen bij de Vlaamse Opera. Gedurende 6 jaar was hij als solist fagot en contrafagot- solo verbonden aan het orkest van dit operahuis.

In 2007 maakt Filip de overstap naar het Nationaal Orkest van België, waar hij tot op heden werkzaam is, eveneens als solist fagot en contrafagot.

Naast de vele binnen- en buitenlandse optredens met zijn eigen orkest, werkt Filip op regelmatige basis samen met tal van andere (kamer)orkesten en ensembles die het Belgische muziekleven rijk is, waaronder Het Symfonieorkest Vlaanderen, De Belgische Kamerfilharmonie, Oxalys, …

Tenslotte maakt Filip deel uit van een aantal vaste kamermuziekformaties zoals het ensemble Emanon, het Soffio-Quintet en het Fagottenkwartet Phenix.

Programma

Spirituals

You may bury me in de Eas’ (arr. H. T. Burleigh)

Nobody Knows de Trouble I’ve Seen (arr. H. T. Burleigh)

Sometimes I feel like a Motherless Child (arr. H. T. Burleigh)

Swing low, sweet chariot (arr. H. T. Burleigh)

Deep River (arr. H. T. Burleigh)

Ev’ry Time I feel de Spirit (arr. H. T. Burleigh)

Wade in de water (arr. H. T. Burleigh)

        

Foster C. Stephen

Old Folks at Home

My Old Kentucky Home

De Campton Races

               

Antonín Dvořák

Humoresque nr. 7, op. 101 in Ges (piano solo)

 

George Gershwin

Three Preludes (piano solo)

 

Antonín Dvořák

Selectie uit Biblical songs, op. 99, B. 185: nr. 2, 4, 5

 

George Gershwin

Rhapsodie in Blue (piano solo)

uit Porgy and Bess: I got Plenty O’ Nutting

The man I love (piano solo)

uit Porgy and Bess: Summertime

I got Rhythm (piano solo)

uit Porgy and Bess: Oh Lawd, I’m On My Way

 

Waldo Geuns, piano

Waldo Geuns is actief als pianist, filosoof en musicoloog, drie disciplines die hij onlosmakelijk met elkaar verbindt binnen al zijn artistieke projecten. Zijn pianospel is gekend voor zijn meeslepende en doordachte muzikaliteit en virtuositeit. Tegelijkertijd zorgt Waldo bij ieder optreden voor een vernieuwende concertervaring. Al vertellend brengt hij je als luisteraar nieuwe filosofische en emotionele inzichten bij, spreekt hij over het verhaal achter de muziek, en vertaalt hij de muziek van het verleden naar onze eigen beleving. Daarnaast combineert hij vaak klassieke muziek met andere disciplines zoals mode, dans, literatuur, jazzmuziek, paardenshows,  wat leidde tot succesvolle Belgische concerttournees. Tijdens zijn louter musicologische gastlezingen – voor cultuurinstellingen of op Radio 1 en Radio Klara – blijft zijn passie voor piano en filosofie nooit onopgemerkt.

Als muzikant vormde hij zich bij pianisten als Jan Michiels, Hans Leygraf en André De Groote, en vervolmaakt hij zich nog steeds bij de Poolse pianist-pedagoog Wieslaw Szlachta. Tijdens zijn jonge carrière werd hij beloond met prijzen zoals de prestigieuze Prijs Burgemeester Paul Meyers en werd hij benoemd tot huismuzikant van het Hollands College. In dit Leuvense universiteitsgebouw geeft hij jaarlijks enkele lecture-recitals. Naast zijn carrière als solist werkt hij ook graag in kamermuziekverband. Zo is Waldo lid van het Leuvense Pianotrio De Drij Coppen (met violist Hugh Desmond en cellist Stijn Kuppens) en vormt hij met violist en filosoof Hugh Desmond het filosofisch-muzikale Duo Doppio Stile.

Dankzij zijn originele benadering van muziek kreeg Waldo de kans op te treden in de grote concertzalen van België en in het buitenland zoals in Amuz en DeSingel te Antwerpen, Bozar en Flagey te Brussel en het Mozarteum in Salzburg. Ook was hij te gast op de meest uiteenlopende muziekfestivals zoals Festival Ten Vrede, Festival van Vlaanderen B-Classic (Limburg), Jazzathome, Sopra la Musica Festival of Gentse Vleugels. Als solist concerteerde hij met orkesten zoals het Limburgs Kamerorkest, Limburgs Orkest Jeugd en Muziek, het Hasselts Symfonieorkest of SymphoniaASSAI, onder leiding van dirigenten zoals Wouter Lenaerts, Willy Claes en Pierre Bartholomée.

Naast zijn muzikale activiteiten deelt hij zijn muziekbeleving graag op papier. Voortvloeiend uit zijn studies muziekschriftuur (Koninklijk Conservatorium Brussel), musicologie en filosofie (KU Leuven), schrijft hij regelmatig programmateksten, persteksten voor cultuurmagazines zoals Staalkaart en is hij redacteur van het Flagey te Brussel.

Piet Vansichen, bas

De Belgische bas Piet Vansichen studeerde aan het Lemmensinstituut te Leuven, het Koninklijk Muziekconservatorium te Antwerpen en de Guildhall School of Music in Londen. Vervolgens ging hij zich vervolmaken bij Marlene  Malas te New York en bij de befaamde bas Malcolm King. Als jonge bas nam hij verscheidene malen deel aan de sessies van het Europees Centrum voor Opera en Vocale Kunst. In die hoedanigheid zong hij de titelrol in de Belgische première van Der Kaiser von Atlantis van Victor Ullmann – een rol die hij ook vertolkte met het Nieuw Ensemble onder leiding van Ed Spanjaard. In binnen- en buitenland trad hij op als solist onder leiding van Belgische en buitenlandse dirigenten zoals Silvio Varviso, Valery Gergiev, Pierre Bartholomée, Steven Mercurio en Eduardo Müller.

Behalve in de Vlaamse Opera is hij geregeld te gast in de Opéra Royal de Wallonie, in de Nationale Reisopera, het Aalto-Theater in Essen en de Opera’s van Mannheim en Praag. Hij heeft een 25-tal rollen op zijn repertoire waaronder Sarastro/Die Zauberflöte, Osmin/Die Entführung aus dem Serail, Commendatore/Don Giovanni, Ferrando/Il Trovatore, Titurel/Parsifal en Dikoj/Kat’a Kabanová.

Piet Vansichen is vandaag ook artistiek directeur van de Zomeropera Alden Biesen waarop de voorbije jaren met veel bijval Mozartopera’s als Die Entführung aus dem Serail, Don Giovanni en Le Nozze di Figaro werden uitgevoerd naast Nicolai’s Die lustigen Weiber von Windsor en Il Barbiere di Siviglia. In de Vlaamse Opera vertolkte Piet Vansichen reeds Benoit en Alcindoro/ La Bohème, Yakusidé/ Madama Butterfly, le duc de Vérone/Roméo et Juliette, Antonio/Le Nozze di Figaro, Le Bourgemestre Hollandais/Les Liaisons dangereuses (Piet Swerts), de dubbelrol Bankier/Theaterdirektor/ Lulu (Berg), Burgemeester/Jenufa – een rol die hij ook in het Grand Théâtre de Luxembourg  vertolkte tijdens de herneming van deze succesproductie, Vijfde Jood/Salome, Simone/Il Trittico, Le Cuisinier/L’Amour des trois Oranges en Baron Mirko Zeta/Die lustige Witwe.

Hij zet zich in voor de verbreding van de interesse voor opera en cultuur en werd onder die impuls artistiek directeur van Alden Biesen Zomeropera. Hij ontving van de provincie Limburg de Cultuuronderscheiding en van de stad Bilzen de prijs voor bijzondere Culturele verdiensten.

George Gershwin (1898-1937).

George Gershwin was een van de bekendste en belangrijkste figuren in de muzikale geschiedenis van de Verenigde Staten. Zijn muziek was toonaangevend en speelde een belangrijke rol in de Roaring Twenties. Hij startte als liedjescomponist, maar werd al snel uitgenodigd om voor de theaters in Broadway musicals te schrijven. Zijn broer Ira schreef de teksten. Veel van de songs, die Gershwin populair maakten in de jaren 1920, worden vandaag nog steeds met veel bijval gezongen. Ondanks zijn grote successen bevredigde het lichte genre hem niet. Hij wilde ook klassieke meesterwerken schrijven en op gelijke voet worden gesteld met Stravinsky, Schönberg, Ravel en de grote klassieke componisten van die periode. Zo ontstonden dan werken als ‘Rhapsody in Blue’, een pianoconcert in F en ‘An American in Paris’. In de dertiger jaren zou dan nog de opera’ Porgy and Bess’ verschijnen. Hij stierf erg jong, op 38-jarige leeftijd, aan een hersentumor.

Donderdag 30 maart 2017 om 20:15 uur Kerk van O.L.V.-geboorte, Lint

Anne Boeykens Formation: Van Mozart tot Gershwin

Anne Boeykens Formation bestaat uit:

Anne Boeykens, klarinet

Jan Van den Broeck, hobo

Alex Van Aeken, hoorn

Peter Verhoyen, fluit

Luc Verdonck, fagot

 

Die Zauberflöte – Ouverture KV 620                                             W.A. Mozart

Three Shanties                                                                                Malcolm Arnold

Gabriels Oboe (The Mission)                                                          Ennio Morricone

Divertimento N°1 in B flat                                                              Joseph Haydn

- St. Anthony Choral

- Allegro con spirito

- Rondo

Golliwogg’s Cake Walk                                                                   Claude Debussy

Fluit solo (piccolo)                                                                          Antonio Vivaldi

The Easy Winners                                                                           Scott Joplin

Klarinet solo  – Hommage aan De Falla                                         Béla Kovács

Frühlingsstimmen – Walzer Op. 410                                              Johann Strauss

Fagot solo – Der Alte Brummbär                                                     Julius Fuçik

Habanera                                                                                         Georges Bizet

Beethovens Fifth – Bossa Nova                                                        Terence Greaves

Anne Boeykens, klarinet

Anne Boeykens krijgt haar opleiding aan het Koninklijk Vlaams Muziekconservatorium van Antwerpen in de klas van haar vader Walter Boeykens.

Zij behaalt er een Eerste Prijs Klarinet en nadat zij ook een Eerste Prijs Kamermuziek verwerft, bekroont zij in 1989 haar studies met het Hoger Diploma Klarinet.

Vanaf dat zelfde jaar is zij vaste soliste bij het Vlaams Radio Orkest en treedt ze als gastsoliste op met alle grote Belgische orkesten en kamermuziekensembles. Het Festival van Vlaanderen en het Festival de Wallonie nodigen haar steevast uit. Maar ook programmamakers van Internationale Festivals hebben haar talent ontdekt. Zo trad ze op bij de vermaarde Salzburger Schlosskonzerte (samen met leden van de Camerata Academica Salzburg en het Mozarteum Orkest) en boden de Salzburger Solisten haar een tournee door Oostenrijk en Duitsland aan. Ondertussen prijkt haar naam op de affiche van verschillende Europese Kamermuziekfestivals.

Met haar vader Walter Boeykens vertolkte zij geregeld de boeiende en virtuoze concerto’s voor twee klarinetten van o.a. Hoffmeister, Krommer en Mendelssohn. Dit inspireerde de muziekdirecteur van de Beethoven Academie om de Belgische componist Jan Van der Roost de opdracht te geven een concerto te componeren voor twee klarinetten en orkest. In het kielzog van de lof waarmee de wereldcreatie van dit “Concerto Doppio” werd onthaald, werd besloten een CD-opname te maken. De release verscheen onlangs op het internationale kwaliteitslabel EMI Classics.

Eerder heeft Anne Boeykens reeds diverse CD-opnames ingespeeld met o.m. het Rubio Strijkkwartet.

Jan van den Broek, hobo

Studeerde aan het Koninklijk Vlaams Muziekconservatorium van Antwerpen hobo en Engelse hoorn bij Jan De Maeyer en kamermuziek bij Louis Gilis.

Op zeer jonge leeftijd (in 1978) debuteerde hij als hoboïst in de voormalige opera (KVO) voor de productie Parsifal.

In 1982 werd hij eerste hobo-solo in het Orkest van de Europese Gemeenschap, met onder andere een tournee in Jordanië. In 1986 werd hij eerste hobo-solo in het ”Orchestre Symphonique de la RTBF”. Via dit orkest werd hij geselecteerd voor het “World Symphonic Orchestra” voor een tournee in de USSR. Van 1990 tot 1994 was hij eerste hobo-solo in het “Nationaal Orkest van België”. Als solist trad hij op in binnen- en buitenland, o.a. met Jean François Paillard. Hij speelde ook regelmatig in de grote kamerorkesten zoals Sinfonia en Orchestre de Chambre de la Wallonie.

In 1988 volgde een grote tournee in Zweden met het “World Wind Quintet”.

In 1994 maakte hij een korte overstap naar de theater- en musicalwereld, met onder meer producties bij het KJT, Studio 100 en Musichall. Voor het KJT componeerde hij in 1995 de muziek voor de productie ”Ramayana” en was zelfs als acteur werkzaam bij de “Kailash Company”. Sinds 1999 is hij regelmatig te gast als hoboïst in het orkest van de Koninklijke Muntschouwburg.

Alex van Aeken, hoorn

Studeerde bij André Van Driessche aan het KVMC te Antwerpen.

Deed zijn eerste orkestervaring op bij het Vlaams Jeugdorkest o.l.v. Frederik Devreese met een tournee in de V.S. in 1977. Is solo-hoornist aan de Vlaamse Opera sinds 1978 (toen nog Koninklijke Opera Gent). Was vanaf 1979 lid van het kamerkoperkwintet Theo Mertens met talrijke optredens voor radio en TV in West-Europa van Ierland tot Hongarije, de V.S. en Azië.

Peter Verhoyen, fluit

 Peter Verhoyen studeerde fluit bij Yves Gazelle, Paul Vanwolleghem, Ida Ribera en Eric Dequeker aan de conservatoria van Brussel, Meudon/Parijs, Gent en Antwerpen. Hij is laureaat van de nationale muziekwedstrijd Axion Classics van Dexia Bank en van het Concours International UFAM te Parijs. In 1995 was hij halve finalist van de Young Artist Competition te Orlando, USA. Van 2002 tot 2011 was hij solist piccolo bij deFilharmonie. Hij ontwikkelde zich tot piccolo-specialist en realiseerde samen met pianist Stefan De Schepper 2 recital-cd’s voor dit instrument. Hij verzorgde recitals op de NFA Conventies te New York en Anaheim (VS).  Hij is docent piccolo aan de Artesis Hogeschool te Antwerpen.

Samen met cellist Stefaan Craeynest is hij oprichter van het kamermuziekensemble Arco Baleno, een kamermuziekensemble bestaande uit een strijkkwartet met fluit. In 1996 behaalde het ensemble de eerste prijs op het internationale CHAIN-kamermuziekconcours te Enschede (Nederland) en de debuutprijs voor kamermuziek van Jeugd en Muziek Vlaanderen. Arco Baleno realiseerde twaalf cd-opnames en verscheidene radio-opnames. De groep toerde door Duitsland, Frankrijk, Slovenië, de Verenigde Staten van Amerika en Nederland. Sinds 2011 is Peter Verhoyen Artistiek Pedagogisch Directeur van de Stedelijke Academie voor Muziek en Woord te Ieper.

Luc Verdonck, fagot

Behaalde het hoger diploma fagot aan het Koninklijk Vlaams Muziekconservatorium te Antwerpen. Hij speelde in diverse Belgische orkesten vooraleer hij in 1984 solist werd aan de Opera voor Vlaanderen en de Vlaamse Kameropera. Hij vertolkte kamermuziek met verschillende ensembles. Werkt sinds 1990 geregeld samen met Wim Mertens, met naast optredens in binnen- en buitenland, vooral Cd-opnames. De belangrijkste daarvan is voor hem ongetwijfeld de opname van de dubbel-cd ‘Vita Brevis’ voor fagot solo (1991). Is als dirigent actief in de wereld van de hafabra. In 1986 maakte hij de overstap naar het BRTN filharmonisch orkest, het huidige Vlaams Radio Orkest, waar hij sinds 1993 hoofd van de fagotlessenaar is.

Donderdag 27 april 2017 om 20:15 uur, Kapel van Cultuurcentrum Altena, Kontich : Mosa Pianotrio

 Het Mosa Trio wordt gevormd door de jonge musici

Alexandra Van Beveren (viool),

Paul Stavridis (cello)

Bram de Vree (piano).

Sinds de oprichting in 2010 heeft het pianotrio veel van zich laten horen in binnen- en buitenland.

In maart 2013 won het trio de derde prijs tijdens de finale van het Concours International de Musique de Chambre d’Illzach. Ook mochten zij de publieksprijs en de prijs van de jonge jury in ontvangst nemen tijdens de 18e editie van deze prestigieuze internationale competitie.

In 2012 won het trio zowel de vakjury- als de publieksprijs van de Storioni Ensemblewedstrijd. Ze werden geprezen om hun technisch prachtige spel en de goede repertoirekeuze. Juryvoorzitter Ruud van Eeten noemde het trio “zeer veelbelovend”. “Ze musiceren pas kort als trio samen en maken nu al een solide indruk.” In november van datzelfde jaar won het trio de derde prijs op het concours van het Kamermuziekfestival Hoorn.

Het Mosa Trio speelde tijdens een live uitzending op Radio 4 in het Concertgebouw te Amsterdam. Verder gaf het concerten in o.a. Theater Heerlen, Kasteel Rijckholt, De Toonzaal in Den Bosch en Muziekgebouw Eindhoven en was het te gast op het Grachtenfestival Amsterdam, Kamermuziek in het Groen in Eindhoven en Festival Classique in Den Haag.

Haar naam dankt het trio aan de Latijnse naam voor de stad Maastricht, Mosa Trajectum. De leden van het trio kennen elkaar van het Conservatorium Maastricht, waar het trio gecoacht werd door Tonie Ehlen. Het trio volgde verder lessen en masterclasses bij Menahem Pressler (Beaux Arts Trio), Susan Tomes (Florestan Trio), het Moscow Rachmaninov Trio, Ralph van Raat, Han de Vries, Andreas Frölich (Mendelssohn Trio Berlin), Géza Kapás, Gil Sharon en Marc Vossen (Storioni Trio).

Programma:

Maurice Ravel (1875-1937)  – Pianotrio in la (1914)

  • Modéré
  • Pantoum (Assez vif)
  • Passacaille (Très large)
  • Final (Animé)

Mathias Coppens, eerste pianotrio op. 2 (speciaal voor het Mosa trio geschreven)

 

Franz Schubert (1797-1828)  – Pianotrio Nr. 2 in Es, D.929 Op. 100 (1927)

  • Allegro
  • Andante con moto
  • Scherzando -allegro moderato
  • Allegro moderato

Alexandra Van Beveren (1988, Genk) begon haar vioolstudies op de muziekacademie van Dilsen-Stokkem bij Michel Pieters. Op twaalfjarige leeftijd werd ze toegelaten tot de Jong Talent Klas van het Conservatorium Maastricht. Daar behaalde ze in 2010 haar Bachelordiploma. In 2009 studeerde Alexandra een half jaar in het Giuseppe Verdi Conservatorio van Milaan bij Prof. Giovanna Polacco.

Haar “Master in Performance” behaalde zij in 2012 ‘with Distinction’ bij Simon Fischer aan de Guildhall School of Music & Drama in Londen. Deze studie werd mede mogelijk gemaakt door de steun van STROOM beurs Limburg, VSB beurs, Prins Bernhard Cultuurfonds, Rotary beurs en Dexia beurs. Alexandra volgde masterclasses bij o.a. Liviu Prunaru, Robert Szreder, Yair Kless, David Takeno, Zvi Zeitlin, Lei Wang en Ralph van Raat.

Alexandra was meermaals finaliste van de wedstrijd Jong Tenuto en prijswinnaar op het Prinses Christina Concours in Maastricht. Ook werd Alexandra laureate van Dexia Classics en van de Forte Wedstrijd.

In 2009 won ze met het fluitkwartet “Déli Quartet” de 1e prijs op het Concorso Internazionale di Musica da Camera in Milaan.

Naast haar solo- en kamermuziekspel speelt Alexandra in diverse orkesten. Momenteel zit Alexandra in een ‘trial’ voor een vast contract bij de 1e violen bij Philharmonia Orchestra in Londen.

Alexandra vervangt op regelmatige basis in het Nationaal Orkest van België, deFilharmonie, Vlaamse Opera en bij het City of Birmingham Symphony Orchestra.

Met het Guildhall Symphony Orchestra speelde zij symfonieën van Mahler en Bruckner onder leiding van Sir Colin Davis en James Gaffigan, en co-leidde zij onder meer Le Sacre du Printemps van Igor Stravinsky onder leiding van Adrian Leaper. Ook operaproducties onder leiding van Stephen Barlow stonden op het programma.

Tijdens haar studies was ze een aantal jaar lid van het Nationaal Jeugd Orkest van Nederland en van 2005 tot 2010 was Alexandra concertmeester van het Limburgs Orkest Jeugd & Muziek van België.

Alexandra speelt op een viool van Gaspar Borbon uit ca. 1690.

Paul Stavridis (1990, Genk) begon op negenjarige leeftijd zijn cellostudie aan de Stedelijke Academie voor Muziek, Woord en Dans te Genk in de klas van Anthony Gröger (cellist Kryptos Quartet). Vanaf 2004 maakte hij daar deel uit van de Jong Talenten Klas. Sinds 2006 studeert Paul aan het Conservatorium Maastricht in de klas van Mirel Iancovici, waar hij in 2012 zijn Bachelordiploma haalde. Momenteel volgt hij een masterstudie bij Mirel Iancovici en Marc Vossen in Maastricht.
Reeds op jonge leeftijd nam Paul deel aan het bekende kamermuziekfestival van Kuhmo in Finland en aan masterclasses in binnen- en buitenland. Zo kreeg hij onder meer les van gerenommeerde cellisten als Uzi Wiesel, Xenia Jankovic, Leonid Gorokhov en Wolfgang Boettcher.

In 2008 soleerde Paul met het Limburgs Orkest Jeugd en Muziek en in datzelfde jaar was hij laureaat van de wedstrijd Dexia Classics. In 2010 won hij een gouden medaille met felicitaties van de jury op het 27e Concours Luxembourgeois et Européen pour Jeunes Solistes. In mei 2014 soleert Paul met het Arka Symfonie Orkest in de Rococo Variaties van Tchaikovsky.

Na een succesvolle stage bij het Limburgs Symfonie Orkest (nu: Philharmonie Zuidnederland) remplaceert Paul regelmatig bij dit orkest. Verder vervangt hij op regelmatige basis bij deFilharmonie en Brussels Philharmonic en speelt hij bij de Zomeropera Alden Biesen.

Pianist Bram de Vree (1989, Valkenswaard) debuteerde op dertienjarige leeftijd als solist met een pianoconcert van Haydn. Sindsdien heeft hij met diverse internationale orkesten gesoleerd. In 2009 voerde hij met Anna Pozdiejewa (viool) en Lisa Gaponenko (cello) Beethovens Triple Concerto uit met het Amman Symphony Orchestra in Jordanië. In 2010 speelde hij samen met Elisabeth Rikken het Concert voor 2 piano’s en orkest van Poulenc met het Conservatoriumorkest Maastricht o.l.v. Henk Guittart.

Bram gaf solorecitals in Nederland, België, Duitsland, Luxemburg en Griekenland. Hij heeft radio- en televisieopnames gemaakt in Nederland en Jordanië, waaronder meerdere live uitzendingen op Radio 4. In 2010 heeft Bram zijn debuut-cd opgenomen met werken van Beethoven en Schumann.

Bram volgde lessen bij o.a. Ineke Bosch, Joop Celis en Mieke van der Aalst. In 2013 behaalde hij zijn Masterdiploma met een 10 met onderscheiding aan het Conservatorium Maastricht. Hij volgde de masterstudie bij Tonie Ehlen in Maastricht en Håkon Austbø in Oslo. Ook volgde hij lessen bij klavecinist en fortepianospeler Jacques Ogg.

Hij ontving lessen en masterclasses van gerenommeerde pianisten als Håkon Austbø, Valentina Berman, Paolo Giacometti, Jelena Bazova, Joop Albracht, Ronald Brautigam, Marja Bon, Rian de Waal, Ton Demmers, Andreas Frölich en Ralph van Raat.

In 2005 won Bram de 1e prijs op het Pianosociëteit Pianofestival. In 2006 won hij een 3e prijs op het concours van de Stichting Jong Muziektalent Nederland. Bram was 1e prijswinnaar tijdens het Prinses Christina Concours 2009 in Maastricht en in 2010 won hij zowel de vakjury- als de publieksprijs van de Music Award Maastricht. In 2013 werd hij samen met de Koninklijke Harmonie Sainte Cécile uit Eijsden wereldkampioen in de hoogste Concertafdeling van het Wereld Muziek Concours (WMC) met o.a. de uitvoering van Stravinsky’s Petroesjka.