100 jaar Weinberg: Van Wauwe en Blondeel

Posted by on dec 23, 2018 in | No Comments

Tel nr. Event: 034491687

Details Prijs Aantal:
Toon details + €14.00 (EUR)  

  • 100 jaar Weinberg
    28 februari 2019
    20:15 - 22:00

De Belgische klarinettiste Annelien Van Wauwe wordt beschouwd als een van de meest boeiende en originele klarinettisten van haar generatie. Vanaf jonge leeftijd won zij talrijke internationale wedstrijden, wat een beslissende stap was naar een internationale carrière. Ze wordt begeleid door de al even talentvolle pianist Lucas Blondeel. Ze spelen muziek van Schumann, Berg en de jarige Weinberg.

Programma:

Robert Schumann: Fantasiestücke Op. 73

Alban Berg: 4 Stücke

Camille Saint-Saëns: sonate pour clarinette et piano Op. 167

Pauze

Robert Schumann: Romanzen Op. 94

Mieczyslaw Weinberg: klarinetsonate Op. 28

 

Mieczyslaw Weinberg (1919-1996)

Een van de best bewaarde geheimen van Russische muziek uit de twintigste eeuw is het werk van de in Polen geboren Sovjet-componist Moisey (Mieczyslaw) Weinberg, die vaak als Vainberg wordt gespeld. Weinberg is geboren in een getto van Warschau in een familie van joodse artiesten. Hij maakte zijn debuut als pianist op tienjarige leeftijd en op 12-jarige leeftijd studeerde hij aan het conservatorium van Warschau. Met het uitbreken van de oorlog in 1939, vluchtte Weinberg naar Minsk. In 1943 stuurde Weinberg de partituur van zijn eerste symfonie aan Dimitri Shostakovich, die onder de indruk was en ervoor zorgde dat Weinberg met officiële goedkeuring werd uitgenodigd naar Moskou. Dit was het begin van hun lange vriendschap en van Weinberg’s carrière als Sovjet-componist.

Weinberg was het enige lid van zijn onmiddellijke familie die de Nazi-Holocaust overleefde.

Zijn schoonvader werd in 1948 als vijand van de staat afgevoerd. Wegens zijn aanval op het formalisme tijdens het Sovjet Composers Union Congress begin 1953 werd Weinberg aangehouden tijdens de zogenaamde ‘Doctor’s Plot’. Shostakovich greep namens Weinberg in bij Lavrentii Beria, hoofd van de NKVD, maar bij de dood van Stalin op 5 maart 1953, verwierf Weinberg zijn vrijheid. Voor de rest van de jaren 1950 bleef Weinberg low profile, maar hij bleef werken en vond uiteindelijk een gunstige ontvangst bij artiesten als pianist Emil Gilels en dirigent Kurt Sanderling.  De symfonie nr. 6 voor koor en orkest op. 79 (1963) hielp de reputatie van Weinberg in Rusland en blijft zijn bekendste werk.

Weinberg’s eigen oordeel was dat de opera Passazhirka (De Passagier, Op.97, 1968) het belangrijkste was van zijn composities. Zijn omvangrijke en indrukwekkende oeuvre omvat 156 opusnummers en bevat tien opera’s, drie balletten, 25 symfonieën, 17 strijkkwartetten, veel koorwerken en muziek voor meer dan 60 films. Weinberg’s stijl is romantisch in de kern, maar maakt gebruik van een sterk uitgebreid tonaal palette, gecombineerd met levendige instrumentkleur. Sinds de dood van Weinberg begint de opname van zijn muziek eindelijk naar het westen te komen, en zijn nooit-middelmatige symfonieën hebben veel gehoor gevonden, vooral bij die luisteraars die al van de muziek van Shostakovich houden.

 

 

locatie  

Adres
Heilig Kruisstraat, Mortsel, B2640