Fort Art website

In 2017 organiseert Orfeoproducties in samenwerking met de gemeenten Edegem, Kontich en Hove de vierde editie van het  Bachfestival!  

Bach2017

Opening: Zaterdag 22 april 2017 14 uur: Openingsmoment met muzikale wandeling door Edegem met start in het gemeentehuis:

Op verschillende plaatsen in de gemeenten worden de wandelaars vergast op mini-concertjes. In samenwerking met de Academie voor muziek en woord Wilrijk, afdeling Edegem.

Concert: Zaterdag 22 april 2017 om 20:15 uur in de O.L.V. van Lourdes Basiliek Octopus Kamerkoor o.l.v. Bart Van Reyn: Immortal Bach. In het openingsconcert hoor je motetten gekoppeld aan partita’s voor viool van Johann Sebastian Bach.

Lezing: Zondag 7 mei 2017 om 14:30 uur in de Sint-Antoniuskerk te Edegem    Beatrijs Van Hulle: In de voetsporen van Bach: Het leven van Bach en de plaatsen waar hij heeft gewerkt. In samenwerking met Davidsfonds Edegem.

Concert: Zaterdag 13 mei 2017 om 20:15 uur in de Sint-Antoniuskerk:    Philippe Thuriot brengt een gedurfde versie van de Goldbergvariaties van Bach op accordeon.

Concert: Zondag 21 mei 2017 om 15 uur in de Sint-Martinuskerk te Kontich, Jan van Mol, orgel en Cristel De Meulder, sopraan: Bach, voor en na. Muziek van de componisten, die Bach hebben beïnvloed en van componisten, die hij zelf heeft gevormd. Muziek van Buxtehude, Hoffman en enkele minder bekende pareltjes van navolgers. In samenwerking met de cultuurdienst van Kontich.

Concert: Donderdag 1 juni, 21 uur: Kasteel Hof ter Linden, Edegem,  Bach anders: soloconcert door saxofonist Arno Bornkamp.
Arno Boskamp maakt van de werken van Bach een intense belevenis op een modern instrument.           DIT CONCERT IS UITVERKOCHT!

Lezing : Dinsdag 6 juni 2017 om 20 uur in zaal Da Capo, Hove            Lezing door Yves Senden: de cantates van Bach. Bachkenner Yves Senden vertelt ons alles wat we moeten weten over de cantates van J.S. Bach. De ideale voorbereiding op het concert van 10 juni 2017. In samenwerking met de cultuurdienst van Hove.

Concert: Zaterdag 10 juni 2017 om 20:15 uur: Kerk van de Heilige Familie, Elsdonk Les Abbagliati: Only Bach, aria’s en sonates van Johan Sebastian. In dit programma hoor je een bloemlezing van enkele zeldzame triosonates, minder bekende instrumentale passages en aria’s uit bekende cantates. We krijgen Bach ten volle uitgevoerd, in al zijn diversiteit en onovertroffen muzikaliteit.

Tickets en reservaties:

Edegem:

Openingsmoment 22 april 2017: gratis, reservatie verplicht via cultuur@edegem.be, info@orfeo.be, of 03 289 26 50.          

Concerten 22 april – 13 mei en 10 juni 2017:  16 euro, 14 euro (+60), 12 euro (Davidsfonds-leden en -26).                                             

Abonnement voor de drie concerten: 40 euro , 30 euro voor Davidsfonds-leden en -26.                                                                           

Reservaties via onthaal Gemeentehuis Edegem 03/289 2650 of via Orfeoproducties telefonisch op 034491687 of via info@orfeo.be).

Concert in Hof ter Linden:  14 euro – geen kortingen. Reservatie verplicht. Inschrijven via Orfeoproducties.

Lezing “Met Bach op de koffie’  7 mei 2017:  10 euro (8 euro voor Davidsfonds leden) – inschrijven via Davidsfonds Edegem: via mail aan steven.cauchie@telenet.be.

Hove

Lezing te Hove:  10 euro (voorverkoop  7 euro)

Reservaties: cultuurdienst Hove, Geelhandlaan 1, Hove – cultuur@hove.be – 034603312

Concert te Kontich: 10 euro, 9 euro (+60 en -26)

Reservaties en tickets: Vrijetijdsbalie Kontich, Sint Jansplein 8, Kontich tel. 03/450.78.31

 

Programma:

Zondag 7 mei 2017 om 14:30 uur in de Sint-Antoniuskerk te Edegem

Beatrijs Van Hulle: In de voetsporen van Bach: Het leven van Bach en de plaatsen waar hij heeft gewerkt. In samenwerking met Davidsfonds Edegem.

Beatrijs Van Hulle is musicologe en ze doceert muziekgeschiedenis aan het Lemmensinstituut en het Conservatorium van Kortrijk. Zij begeleidt muzikale reizen, vooral in het kader van Davidsfonds Cultuurreizen. Zo begeleidt ze jaarlijks een reis van de Davidsfonds Academie. In de voetsporen van Johann Sebastian Bach bezoeken we het Bachfest in Leipzig, de hoogmis voor elke barokliefhebber, en vele culturele hoogtepunten in de regio, o.a. zijn geboortestad Eisenach en de cultuurstad Weimar.

Zaterdag 13 mei 2017 om 20:15 uur in de Sint-Antoniuskerk:

Philippe Thuriot brengt een gedurfde versie van de Goldbergvariaties van Bach op accordeon.

Het zoveelste concert met de Goldbergvariaties. Maar nu wel gespeeld op een accordeon. De puriteinen zullen er niet mee kunnen lachen. Want Bach vermeldde zelf dat die variaties voor klavecimbel bedoeld waren. Dus dit is muziekwetenschappelijk totaal onverantwoord. Te meer daar het accordeon ten tijde van Bach nog moest uitgevonden worden. Maar dat gold toen ook voor de Steinway-piano. En toch is de stapel cd’s met opnames van de Goldbergvariaties op moderne vleugel niet te overzien. Meer nog. Ze worden ernstig genomen, geadoreerd, ze zijn voor sommigen zelfs de standaard. Denk maar aan de verering die Glenn Gould mag ondervinden.

Philippe Thuriot benadert de muziek van Bach met absolute eerbied; hij houdt zich aan de tekst en onthoudt zich van persoonlijke commentaar. Wat je overhoudt na beluistering is de concentratie. Thuriot kruipt in de muziek en zijn instrument is slechts een tussenweg om die muziek uit te drukken. Het kan de luisteraar dan ook niet veel schelen dat het om een niet-historisch instrument gaat. Hij krijgt Bach. En die schreef op zijn titelbladzijde: “ter verstrooiing van het gemoed”. Bach wilde de luisteraar amuseren met verschillende lagen van emoties. En voor die verstrooiing is het accordeon nu juist het ideale instrument. Historisch of niet.

Zondag 21 mei 2017 om 15 uur in de Sint-Martinuskerk te Kontich,

Jan van Mol, orgel en Cristel De Meulder, sopraan: Bach, voor en na.

Muziek van de componisten, die Bach hebben beïnvloed en van componisten, die hij zelf heeft gevormd. Muziek van Buxtehude, Hoffman en enkele minder bekende pareltjes van navolgers.

In samenwerking met de cultuurdienst van Kontich.

Programma:

Dieterich BUXTEHUDE  (1637 – 1707)

Präludium in D BuxWV 139

Georg BÖHM (1661 – 1733)

Du siegest Jesu

Der Tag zu Wahct

Präludium, Fuge und Postludium in g

Melchior HOFFMANN  (1679 – 1715)

Kleines Magnificat (früher J.S. Bach zugeschrieben BWV Anh. 21)

Meine Seele (aria)

                Den Er hat seine elende Magd (recitativo)

                Und seine Barmherzigkeit (Aria – Andante)

                Er übet Gewalt (Aria)

                Er stösset die Gewaltigen vom Stuhl (Aria)

                Die Hungrigen füllet er (Recitativo)

                Er denket Barmherzigkeit (Aria)

                Wie er geredet hat (Recitativo)

                Wie es war im Anfang (Aria)

Johann Christian KITTEL  (1737 – 1809)

Präludium VII in Es

Gottfried August HOMILIUS  (1714 – 1817)

Der am Kreuz ist meine Liebe

Mache dich, mein Geist,bereit

Johann Ludwig KREBS (1713 – 1780)

Herzlich lieb hab’ ich dich, o Herr

(à 2 Claviere è Pedale)

Fantasia à gusto Italiano in F

(à 2 Claviere è Pedale)

Johann Christoph OLEY  (1738 – 1789)

Der Tag ist hin, mein Jesus bleibe

J.S. BACH (1685-1750)

Schlummert ein (Notenbüchlein für Anna Magdalena Bach)

Donderdag 1 juni, 21 uur: Kasteel Hof ter Linden, Edegem

Bach anders: soloconcert door saxofonist Arno Bornkamp.
Arno Bornkamp maakt van de werken van Bach een intense belevenis op een modern instrument.

Hij “vertaalde” drie werken die Bach oorspronkelijk voor fluit, cello (2e Suite) en viool (2e Partita) schreef, naar resp. sopraan-, bariton- en altsax. Gestileerde dansmuziek, gelardeerd met prachtige geprojecteerde videobeelden van James Murray die o.a. de lichtontwerpen maakt voor het Nederlands Blazers Ensemble, en ook werkte voor popgroepen als Mercury Rev en Iggy Pop.

Dinsdag 6 juni 2017 om 20 uur in zaal Da Capo, Hove: Lezing door Yves Senden: de cantates van Bach.

Bachkenner Yves Senden vertelt ons alles wat we moeten weten over de cantates van J.S. Bach. De ideale voorbereiding op het concert van 10 juni 2017.

Yves Senden is licentiaat in de Klassieke Filologie. Hij studeerde aan de Conservatoria van Antwerpen en Den Haag en behaalde in 2009 de graad van Doctor in de Kunsten aan de Universiteit van Antwerpen en AP Hogeschool.

Als organist geeft hij concerten in binnen- en buitenland en verzorgde hij radio-opnames.
Als pedagoog is hij verbonden aan de Koninklijke Conservatoria van de AP Hogeschool Antwerpen, en de Hogeschool Gent, en aan de academie van Jette.
Als voordrachthouder bestrijkt hij een ruim domein: referaten over componisten (Bach, Haydn, Mozart, Beethoven, Schubert, Dvorak, Mahler, Sjostakovitsj, hedendaagse muziek) naast thematische onderwerpen (de banden tussen de klassieke retoriek en muziek, de CD als vloek en zegen, muziek en emotie …). Voor de Davidsfonds Academie geeft hij geregeld lezing over de figuur van J.S.Bach en zijn werk.
In samenwerking met de cultuurdienst van Hove.

Zaterdag 10 juni 2017 om 20:15 uur: Kerk van de Heilige Familie, Elsdonk

Les Abbagliati: Only Bach, aria’s en sonates van Johan Sebastian. In dit programma hoor je een bloemlezing van enkele zeldzame triosonates, minder bekende instrumentale passages en aria’s uit bekende cantates. We krijgen Bach ten volle uitgevoerd, in al zijn diversiteit en onovertroffen muzikaliteit.

In 2010 werd het ensemble Les Abbagliati opgericht door enkele oud-studenten van het Koninklijk Conservatorium Brussel. De leden van Les Abbagliati hebben heel wat ervaring opgedaan in de oude muziek door hun medewerking te verlenen aan verschillende internationaal gereputeerde ensembles zoals Il Gardellino, Riccercar Consort, Bach Concentus, Amsterdam Baroque Orchestra, Anima Eterna, l’Ensemble Pygmalion, Concerto Köln en La Petite Bande.
Les Abbagliati zijn gepassioneerd door het ontdekken van het 17de en 18de-eeuwse repertoire. Zij brengen zowel gekende werken van componisten als Bach, Telemann en Couperin, als werken van minder gekende componisten zoals Bononcini, Montéclair of Goldberg, die Les Abbagliati graag voor het voetlicht wil brengen.
Om het publiek op een andere manier kennis te laten maken met deze prachtige muziek werkt het ensemble voor sommige projecten samen met dansers en maakt het gebruik van de barokke gestiek. Dit zorgt voor een uniek visueel aspect en belooft een verfrissende duik in de geschiedenis!
Les Abbagliati geven regelmatig concerten, zowel in België, als in de rest van Europa. In 2011 werden zij geselecteerd als jong ensemble in residentie in het festival van Ambronay waar ze overigens heel wat erkenning verkregen voor hun programma “La Victoire Amoureuse”.
In 2009 waren Les Abbagliati finalist van de wedstrijd IYAP en konden op lof van de jury rekenen. In 2012 mochten Les Abbagliati deelnemen aan de Staten Generaal van de Klassieke Muziek en in 2013 werden zij geselecteerd voor het geven van een showcase voor de REMA (Réseau Européen de Musique Ancienne) te Marseille. Het jaar nadien werden Les Abbagliati geselecteerd voor het SCOOP programma georganiseerd door het Concertgebouw Brugge waarvoor zij het programma Aliens in London uitwerkten. In 2015 waren Les Abbagliati te gast in het gereputeerde festival Internationale Barocktage Stift Melk.
De muzikanten van Les Abbagliati zijn ervan overtuigd dat de essentie van de oude muziek het experimenteren is en het zoeken naar steeds nieuwe elementen in een muziek uit het verleden die zij springlevend wensen!

Programma:

Uit BWV 211: Ei, wie schmeckt die Coffee süsse

BWV 1038: Triosonate in G voor fluit, viool en bc: Largo, Vivace, Adagio, Presto

Uit BWV 202: Wenn die Frülingslüfte

Uit BWV 1009: Suite in C voor Cello solo: Courante, Sarabande, Bourée

Uit BWV 39: Höchster, was ich habe

BWV 1079: Sonata Sopr’il Soggetto Reale: Largo, Allegro, Andante, Allegro

Uit BWV 202: Phoebus eilt mit schnellen Pferden

Les Abbagliati :

Soetkin Elbers, zang

NN, traverso

Annelies Decock, viool

Dimos de Beun, klavecimbel

Ronan Kernoa, cello

Voorbije concerten:

Zaterdag 22 april 2017 14 uur: Openingshappening met muzikale wandeling door Edegem in de Muziekacademie: Gemeentehuis Edegem.

De Academie voor Muziek en Woord Wilrijk, filiaal Edegem, organiseert ter gelegenheid van de officiële start van het Bachfestival een muzikale wandeling door de gemeente. Jonge musici van de academie, bijgestaan door hun leerkrachten, staan op verschillende locaties in het centrum van de gemeente en verrassen wandelaars met korte muzikale uitvoeringen.

Zaterdag 22 april 2017 om 20:15 uur in de O.L.V. van Lourdes Basiliek

Octopus Kamerkoor o.l.v. Bart Van Reyn: Immortal Bach. In het openingsconcert hoor je motetten gekoppeld aan partita’s voor luit en viool van Johann Sebastian Bach.

Octopus Kamerkoor o.l.v. Bart Van Reyn: Immortal Bach. In het openingsconcert hoor je motetten gekoppeld aan partita’s voor viool van Johann Sebastian Bach.

 

De zes motetten van Johann Sebastian Bach (BWV225-230) zijn geschreven voor uitvoering bij begrafenisdiensten. Bach’s motetten vormen een hoogtepunt in de westerse polyfonie.

De schoolregels van Leipzig schreven voor dat leraren en leerlingen van de Thomasschule zich voor het huis van de overledene moesten verzamelen en daar een hymne of motet moesten zingen. De cantor koos de hymnes en motetten. Bach koos in de meeste gevallen uit de verzameling Florilegium portense, een gedrukte verzameling motetten. Wanneer de familie specifieke Bijbelteksten wenste, dan moest Bach zelf een motet componeren en laten instuderen voor uitvoering bij de preek tijdens de uitvaartdienst, een traditie die sinds 1722 bestond.

 

Tussen de motetten worden twee partita’s voor viool. Samen met de partita’s voor cello solo behoren ze tot het meest inventieve composities van de meester. De twee gespeelde partita’s behoren tot een reeks van zes partita’s en sonates voor viool, die hij afwerkte in 1720 toen hij als kapelmeester werkte aan het hof van Leopold van Anhalt-Köthen.

De partita’s zijn verzamelingen van dansen, zoals de Allemande, Courante, Sarabande en Gigue, hoewel er door Bach binnen de bestaande partitavorm werd geschoven met bijvoorbeeld een Bourrée en een Chaconne.

 

Bach begon met het componeren van de sonates en partita’s voor viool rond 1703 in Weimar. De cyclus werd gecompleteerd in 1720, toen hij als kapelmeester aan het hof van Leopold von Anhalt-Köthen in dienst was. In deze periode schreef hij tevens de Brandenburgse Concerten en de bekende suites voor cello solo. De partita’s zijn verzamelingen van dansen, zoals de Allemande, Courante, Sarabande, Menuet, Gavotte en Gigue. Partita nr. 3 is de laatste in een reeks van zes sonates en partita’s. Het begint met een exuberant Preludio, één van Bach’s meest bekende instrumentale composities, waarvan heel wat transcripties zijn gemaakt voor andere instrumenten o.a. de bekende transcriptie voor piano door Sergeï Rachmaninov in 1933.

Programma:

Motet ‘Komm, Jesu komm ‘ BWV229

Chaconne uit de Partita voor viool solo  BWV 1004

Motet Fürchte dich nicht, ich bin bei dir BWV 228

pauze

Motet Lobet den Herrn, alle Heiden BWV 230

Partita n° 3 in e groot voor viool solo BWV 1006

  • Preludio
  • Loure
  • Gavotte en Rondeaux
  • Menuet I
  • Menuet II
  • Bourrée
  • Gigue

Motet Singet dem Herrn ein neues Lied BWV 225

Octopus Kamerkoor bestaat uit:

Annelies Brants, sopraan
Amélie Renglet, sopraan
Lieve Mertens, alt
Rob Cuppens, alt
José Pizarro, tenor
Paul Foubert, tenor
Jan Van der Crabben, bas
Philippe Favette, bas

dirigent en algemene leiding: Bart Van Reyn

viool: Dirk Van Daele

orgel: Herman Stinders